Kjøkken-ettermiddag

Jeg har tilbrakt litt tid i kjøkkenet.  Nå står det kjøttkaker i ovnen. (ja, jeg steker dem ikke i panne, de går inn i ovnen, snues en gang underveis, stekes ved 175 gr.)De skal vi ha ved en senere anledning. Så var det middagen vi spiste istad. Men først satte jeg en brøddeig etter oppskrift hos Slagt en Hellig Ko. Den vil vel være ferdig til i nitida. (Spørs om ikke jeg  også er “helt ferdig” innen da, så dårlig som jeg sov i natt.)Den skal stå der og godgjøre seg under plast.

Så var det middag: Kylling, potetmos, litt mais og en salat.

Slik gjør jeg med kyllingen: Skjær kyllinbryst i lange biter mens de enda e halvfrosne, det gjør det lettere.

Så kjører jeg corn flakes og grillkrydder i matmølla.

  

 

Vend kyllingbitene først i egg, så i cornflackes/grillkrydder og stek på bakepapir i ovnen ved 200gr C

Enkel variasjon på kyllingmiddagen! Helt ypperlig om tenåringene vil ha venner over på litt mat en kveld, f. eks.

I am waiting for coffee getting ready. I have spent some time in the kitchen today, making a bread dough that’s supposed to sit for five hours before I put it in the oven in a clay pot. I found the recipe here , in a danish blogfavourite of mine. I made chicken fingers for dinner; cornflakes and bbq spice mix ground together, turn chicken in eggs, then the mix and put on a baking sheet at 200  degrees Celcius (375-400 degrees Farenheit). (Check when ready) Homemade mashed, some corn and a salad. Great also for teenage friends coming over.. Now I have meat balls in the oven (yes, I bake them instead of using a frying pan and standing by the frying pan for ages! Works great)

About lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

