Global læringsstil.

Å lese tørre grammatikken fra en bok som i mitt hode ikke engang er logisk i progresjonen er en sann plage for sånne som meg. Først: Grammatikk er tørt og kjedelig. Deretter: Jeg får ikke til å verken konsentrere meg nok eller banke det in i skallen (det jeg ikke allerede kunne mener jeg..) Ordklassene har fått elementer av nytt (determinativer hadde vi ikke da jeg var ung. Konklusjon: jeg begynner å bli gammal selv på det grammatiske området!!), det “grammatikalske språket” på engelsk er et område jeg ikke har befattet meg mye med fra før. Sist, men absolutt ikke minst: Jeg har glemt mye analyse, men det er også flere ting her jeg overhode ikke har vært borti.  (f.eks. tre forskjellige adverbiale kategorier; igjen med undergrupper. Og jeg VET jeg kommer til å trenge dette!)

Derfor: prøver jeg -som den globale eleven jeg er – å få overblikket slik at jeg kan få et innblikk i hvilke detaljer jeg kan la ligge i fortrøstning av at jeg kan disse detaljene- og deres grammatiske uttrykk på engelsk. Dernest kan jeg legge meg på sofaen når jeg vil og konsentrere meg om det jeg IKKE kan godt enda- mens jeg også ser hvor dette hører hjemme i Den Store Sammenhengen.

Men vil det hjelpe? Vil Visuelle Meg se dette for meg mens jeg skriver min eksamen til fredag? Jeg vet det hjalp da jeg gikk opp til norsk muntlig,  nordisk språkhistorie for tretti år siden da jeg avsluttet gymnaset. Muligheten for at de små grå opererer helt likt er kanskje ikke tilstede? I så fall nekter jeg å innrømme det!!

Reading grammar for a global learner like me is not enjoyable. I am trying to get an overview. The different elements are put into a system that is right in MY logical thinking. I should be able to rule out the stuff I know and consentrate on the problem areas this way. Not only have things changed in grammar since I was a kid, the grammar terminology in English is fairly new to me. Our teachers would always explain grammar in Norwegian back in my young days. And I was extremely bored with it.

Will the Visual Me remember this on Friday while I sit and write my exam? It helped me doing this when I had an oral exam in Nordic Language History at the end of my High School days thirty years ago but will it help now. Is it possible my brain cells don’t work as well now? If so, I refuse to admit it!!!

About lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Global læringsstil.

  1. Lillesyrran says:

    Impressed!!! Tankekart eller visualisering som dette hjelper ihvertfall meg!

Leave a Reply

