Fordelen med forsikringer!

I dag ble det bestemt at jeg likevel skulle hente de to festival jentene på Notodden siden de måtte sitte i tre timer og vente på buss til den siste timens kjøretur. Det ble en innebygget overraskelse – og ikke av den behagelige sorten. Et rådyr traff bilen eller omvendt , mamma og jeg som var i bilen fikk oss en liten støkk, rådyret døde omtrent momentant og bilen fikk ganske så omfattende skader!  Og det er her jeg vil benytte sjansen til å beskrive- i rekkefølge – alle de fordeler vi har hatt den siste tiden av å betale “gjennom nesa” for forsikringer! Bortsett fra at Bill var i en alvorlig bilulykke for 4 år siden og forsikrings saken er såpass omfattende at den enda ikke er riktig avsluttet, så var hunden vår alvorlig syk for et og et halvt år siden. Mange syntes jeg var tullete som hadde forsikret henne godt, men i en livstruende situasjon var vi glade vi hadde gjort det for operasjonen kostet 10 000 kr over det vi selv måtte ut med; 3000 kr.  I vinter ble jeg påkjørt bakfra på glatt føre og måtte skifte dør og støtfanger. Bilene er forsikret slik at vi ikke engang betaler egenandeler, så det var jeg glad for. I mai fikk Bill frontruta ødelagt av steinsprut. Ingen utgifter. Så kom det vannsøl på Carlys MacBook. Forsikring dekker alt utover 2000 kr. Da jeg var i Kongsberg for to uker siden hadde en annen bil vært borti bakre støtfanger på bilen min mens jeg sto parkert og en dame så det og skrev ned nr. på bilen og ga det til meg. Og nå dette. Jammen skal jeg si jeg er glad vi er forsikret! Og aldri før har vi hatt et år med en slik uttelling for det, heller, da! Men så har vi betalt skjorta i flere år og!

I ended up picking up the festival girls at Notodden today after all. They had to wait for htree hours to catch the bus ride for the last hour of the trip. It’s just that Mom and I was given a little shock when a deer hit my car- or the other way around- on our way there. The deer died practically right away and the car needs extensive repair in the front. And this is where all the advantages to having good insurance comes in. Beside Bil being in the serious car accident 4 years go, and the insurance case from that not being quite over yet, we also had our dog seriously ill a year and a half ago. Some people thought I was silly to get such a good insurance on her but we were glad we did. The operation cost 10 000 NOK above what we ourselves had to pay; 3000 kr. This winter a car rear-ended mine on icy roads and I was glad both our cars are insured so that there’s no deductable for us (if that’s the way to explain it in English..) Then , while I was in Kongsberg  two weeks ago, someone brushed against my rear bumper while I was parked and a lady that witnessed it, wrote down the lincence plate number of the other car for me. Then Carly’s MacBook got water spilt on it, and we have to pay only 2000 kr ourselves. And now this.  So I say: Insurances are a good thing. We sure got our insurance’s worth this year! Then again: we have paid “through the nose” for years, too!

About lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

