Om bøker og lesning

Jeg har holdt på å lese John Irvings siste bok helt siden i sommer. Er halvveis, men det går seinere og seinere… Da jeg var i sentrum i dag, dro jeg innom biblioteket for å levere noen fagbøker og en digibok jeg hadde lånt. Der ble jeg værende en god stund og pratet lenge med I. som arbeider der. Det er moro å snakke med henne om, ja, hva som helst, men når vi kommer inn på bøker, blir det nesten en fest! Hun leser så mye og det jeg har lest som hun anbefalte, har jeg likt så langt. Hadde ikke tenkt å gå ut av døren med bøker etter den lange, hyggelig praten, men selvsagt endte jeg med en digibok som hun syntes jeg burde lese: Sofi Oksanen “Utrenskning”. Jeg har såvidt luktet på en pocket bok jeg kjøpte samtidig med Irvings: “The Piano Teacher” av Janice Y. K. Lee, så den akter jeg å ha på nattbordet, mens Irving får settes på vent. Jeg står i stampe med den. Digiboka får bli med når jeg går tur, eller når jeg sitter og gjør håndarbeid eller står og lager mat.

Og da jeg var i bokhandlen, klarte jeg selvsagt ikke å gå ut igjen uten en pocket bok derfra! Det ble Haruki Murakamis “Kafka på stranden”. Også anbefalt av min venn I. Men den må legges i bunken av ventende bøker, for jeg klarer ikke lese tre romaner samtidig lenger slik jeg av og til gjorde da jeg var ung !

I have to put John Irving’s latest novel on hold, the reading is increasingly slower  every time I pick it up now.. I went to the library today and ended up talking to a friend of minethat works there. Her recommendations for books to read are to my liking, or has been so far, anyway, and even though I wasn’t planning on walking out of there with books to read, I ended up taking her advice and borrowed a digital book as seen above on the photo. It’s a Finnish author called Oksanen and the book is called “Purge” in English. I will listen to it while going for walks, cooking or doing crafts. In my pile of books awaiting to be read , I have “The Piano Teacher” by Janice Y.K. Lee, and I will start it as my bedtime read tonight. 

While at the bookstore I got tempted to purchase Haruki Murakami’s ” Kafka on the Shore” as well. It’ll have to go in the stack of Waiting Books..

About lisbeth58bula

Teacher, mother of two tenage girls, married to a Canadian hubby, currently living in my home country Norway. I knit, crochet, do needlepoint,draw,read, listen to music,laugh a lot- and talk!
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

